Mites i realitats

5 mites i realitats de la Fisioteràpia

Hi ha països on la figura del fisioterapeuta és molt present a la societat, saben quan i com sol·licitar els seus serveis, però desafortunadament no és el cas de casa nostra.

Hi ha molts dubtes sobre la nostra professió, moltes persones no saben ben bé quin és el nostre paper dins la sanitat. El col·legi de fisioterapeutes fa una gran tasca informativa perquè la població sàpiga quan pot recórrer a nosaltres; perquè la fisioteràpia és una professió molt útil.

La fisioteràpia és una professió sanitària que abarca molt més que fer massatges i recuperar lesions. La intensió d’aquest article és aclarir-te tots els dubtes que puguis tenir.

I. La fisioteràpia és només per esportistes? FALS

A la televisió ens ensenyen molt que els esportistes d’elit van al fisio per recuperar-se aviat de les lesions que pateixen. Això és així, però també és CERT que et podem ajudar a tractar diverses patologies comuns i freqüents com una tendinopatia, una cervicàlgia, cefalees, bruxime, desviacions a la columna vertebral…

II. El metge és el que ens ha de derivar al fisio? FALS

Els metges ens ajuden a realitzar un millor diagnòstic, són ells que deriven a rehabilitació en gran part dels casos, sobretot després de processos quirúrgics, però no és necessari anar-hi per anar al fisio. Certes patologies agudes com un dolor d’esquena, una tendinopatia, un esquinç, poden ser diagnosticades i tractades per fisioterapeutes ja que rebem moltíssima formació per poder-ho fer. En cas que la patologia requereixi visita mèdica, els fisios us informem de la situació i aconsellem demanar cita al metge de capçalera.

III. La fisioteràpia només treballa lesions. FALS

L’àmbit d’actuació de la fisioteràpia és molt ample. Treballem la prevenció de les lesions, aconsellem sobre hàbits saludables tant de moviment com de postura, prescrivim exercici terapèutic, treballem colze amb colze amb pediatres, ginecòlegs, cardiòlegs, neuròlegs… Fem molt més que massatges.

IV. Com més dolor fa un tractament, més efectiu és FALS

La idea principal de la fisioteràpia és alleugerir el dolor i no provocar més malestar. Alguns tractaments provoquen dolor ja que al tractar la patologia el cos fa aquesta reacció, però aquest dolor mai serà provocat intencionadament. És més, davant d’un tractament innecessàriament agressiu, el cos pot provocar una reacció de defensa fent que la zona a tractar es torni rígida, dificultant l’evolució del tractament.

V. La rehabilitació és per després d’una cirurgia FALS

El treball de fisioteràpia moltes vegades pot prevenir i fins i tot endarrerir una intervenció quirúrgica. Però en el cas que la intervenció s’hagi de fer, els fisios et podem preparar un programa d’exercicis per deixar el teu cos en millors condicions físiques i d’aquesta manera escurçar el procés post-operatòri.

Ja veus que són molts els nostres camps d’actuació. Si et trobes davant d’un procés patològic i tens dubtes de si un fisio et pot ajudar, el meu consell és que li demanis hora i consultis el teu problema. Recorda que és una professió sanitària i estàs en bones mans.