Mal d'esquena

Tinc mal d’esquena

El mal d’esquena és un dels problemes mèdics més populars a la societat. Aquesta patologia pot afectar la part alta de l’esquena, la mitja i/o la part baixa. No existeix una causa única i a vegades l’origen pot ser degut a factors varis associats. Algunes de les causes més freqüents del mal d’esquena són: cansament, estrès, males postures, lesions a la columna vertebral, lesions per traumatismes

La simptomatologia del mal d’esquena és molt variada i va relacionada a quin és l’origen del dolor. Els símptomes més coneguts són: dolor punxant, sensació de cremor, irradiació cap a les extremitats; tant superiors com inferiors, sensació de formigueig, adormiment i/o debilitat als braços o a les cames.

El procediment ideal quan apareix el mal d’esquena és consultar l’origen de la patologia a un professional sanitari, sobretot quan aquest és molt recurrent o de llarga durada. No obstant, molt sovint les persones recorrem a la medicació per solucionar aquest problema però els fàrmacs, si bé ens ajuden a disminuir el dolor, no solucionen el problema. Què podem fer doncs per prevenir o tractar el mal d’esquena?

Aquí us deixo alguns consells:

• Relaxar-nos. Quan apareix la simptomatologia podem estirar-nos de costat amb els genolls recollits cap al ventre o també ens podem asseure en una cadira mantenint l’esquena ben recta i completament recolzada. El que passarà en aquesta posició és que al relaxar-nos respirarem millor i això ens ajudarà a alliberar la tensió de les fibres musculars.
  • Col·locar escalfor a la zona de dolor durant 10 – 15 minuts farà que les fibres musculars es relaxin i el dolor disminueixi. Podem aplicar aquesta escalfor en forma de compresa calenta o també realitzant dutxes amb aigua calenta deixant que el raig de l’aigua impacti suaument sobre la zona.
  • Realitzar un massatge suau amb una crema antiinflamatòria, sempre millor d’origen natural, tot i que la visita a una clínica de fisioteràpia és sempre la millor opció.
  • Dormir en una posició adequada. És recomanable dormir estirat de costat, amb un coixí entre les cames. Si s’opta per dormir panxa enlaire, que també és una bona posició, col·locarem el coixí sota els genolls.
  • Mantenir un pes corporal adequat. El sobrepès és un factor de risc que influeix directament sobre el mal d’esquena ja que el cos ha de gastar més energia de la necessària per moure l’excés de pes; es perd flexibilitat i disminueix la qualitat de la musculatura. Això a la llarga pot produir l’aparició de diverses patologies, una d’elles el mal d’esquena.
  • Reduir l’estrès i l’ansietat. Aquests dos factors provoquen tensió muscular i propicien l’aparició de contractures.
  • Realitzar estiraments. Agafar l’hàbit d’estirar 10 minuts al dia ens proporcionarà qualitat de vida tant a nivell físic com mental.
  • Tenir una bona higiene postural. Tant a la feina com a casa hem de tenir molt en compte de mantenir una bona postura al llarg de dia. A vegades les males postures estan derivades d’una mala col·locació del material de treball (ordinador, taula, alçada de la cadira…), cal tenir-ho en compte per millorar-ne les condicions.

Tal i com he comentat abans, l’origen del dolor pot ser degut a múltiples causes és per això que si el dolor persisteix en el temps o apareix en diverses ocasions SEMPRE cal consultar-ho al metge de capçalera per tal de realitzar-ne un bon diagnòstic i poder seguir una bona pauta de tractament, adequada a la lesió.